تفاوت صفحه نمایش مات و براق لپ تاپ

تفاوت صفحه نمایش مات و براق در لپ تاپ

در هنگام خرید لپ تاپ، یکی از مهمترین فاکتورها، انتخاب صفحه نمایش مناسب می باشد. این موضوع به اندازه توجه به پردازنده، رم و گرافیک اهمیت دارد چرا که هر روز اطلاعات، تصاویر و ویدئوهای خود را به کمک آن مشاهده می کنید.

همانطور که میدانید، میزان تفکیک پذیری پیکسل ها در واحد مساحت نمایشگر، رزولوشن نام داشته و هرچه این میزان بالاتر باشد، کیفیت تصویر بهتری دریافت می کنید. به عنوان مثال تفاوت کیفیت HD 1367×768 با یک پنل Full HD 1920×1080 کاملا محسوس است.

تفاوت صفحه نمایش مات و براق

انواع نمایشگر لپ تاپ

در حال حاضر دو نوع صفحه نمایش براق (glossy) و مات (matte) برای لپ تاپ و سایر گجت های نمایشی تولید می شود. استفاده از هر کدام از این صفحه نمایش ها در کالایی که خریداری می کنید، ارتباط مستقیم با بودجه شما دارد.

تفاوت نمایشگر مات و براق

اولین تفاوتی که باعث می شود یکی از این دو نوع را انتخاب کنید، عملکرد آن ها در شرایط تابش نور مستقیم است. صفحه نمایش براق شفافیت رنگی بیشتری دارد و توزیع رنگ در آن اشباع تر و نیز رنگ ها عمیق تر به چشم می خورند. بنابر این، نمایشگرهای براق برای گرافیست ها و طراحان انتخاب مناسب تری محسوب می شود.

یکی از بزرگترین معایب این نوع صفحه نمایش ها، نبود هیچگونه لایه ضد بازتاب نور است و کار با آن در خارج از دفتر کار، منزل و زیر نور آفتاب به امری آزاردهنده برای شما تبدیل می شود. همچنین این مشکل آسیب جدی به چشم ها وارد کرده و اگر برای تماشای فیلم، انجام بازی و یا برنامه نویسی نیاز به لپ تاپ دارید، به هیچ عنوان سمت صفحه نمایش براق نروید !

مشکل بازتاب نور در صفحه نمایش های مات وجود ندارد. این پنل ها حساسیت کمتری به نور داشته و تصاویر مطلوبی در این محیط ها به شما نشان می دهند. در سالیان اخیر اکثر لپ تاپ های موجود در بازار با صفحه نمایش مات عرضه شده اند. برخی مدل ها در اکثر تولیدات شرکت های سازنده هنوز هم نمایشگر براق دارند. استفاده از نمایشگرهای براق صرفه اقتصادی برای سازندگان نیز دارد. برای مثال برخی مک بوک های اپل با وجود استفاده از این نوع صفحه نمایش ها، رزولوشن فوق العاده بالایی دارند و شما از کار با آن لذت می برید. این موضوع ثابت می کند که صرفا هر صفحه براقی بی کیفیت تر از صفحه مات نیست. همچنین برای نگهداری از نمایشگر و جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار، خرید محافظ صفحه نمایش لپ تاپ را به شما پیشنهاد میکنیم.

تفاوت صفحه نمایش مات و براق

انواع نمایشگر IPS و TFT

هر کدام از نمایشگرها در انواع IPS یا TFT با تفاوت هایی در زاویه دید تولید می شوند. TFT یا همان Thin Film Transistor یکی از پرکاربردترین پنل هایی است که به دلیل قیمت ارزان تر در اکثر لپ تاپ های بازار حضور دارند. در سمت دیگر تکنولوژی IPS یا همان In Plane Swiching نوع پیشرفته تری از TFT ها محسوب می شود و مشکل زاویه دید و کیفیت رنگ در آن ها دیده نمی شود. به عنوان مثال نمایشگری با مشخصات LED IPS Full HD از نوع مات، یک انتخاب ایده آل و خوب به شمار می رود.

صفحه نمایش ips یا tft

هنگام ورود به فروشگاه ها و مراکز خرید لپ تاپ استوک یا آکبند، بدون شک صفحات براق بیش تر از هرچیزی خودنمایی می کنند و امکان دارد به همین دلیل انتخاب اشتباهی انجام دهید. بنابر این پیشنهاد ما خرید لپ تاپ با صفحه نمایش مات است. پس قبل از هرچیزی این سوالات را از خود پرسید که، لپ تاپ مورد نظر را برای چه کاری نیاز دارید ؟ در چه محیط هایی استفاده خواهید کرد ؟ و مهمتر از همه بودجه شما چقدر است ؟ امیدواریم این مقاله در انتخاب صحیح شما موثر باشد.

شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید.

اینستاگرام قرمزاستوک


منبع:کِیلپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)

اگر کسی رو نداری که برای خرید راهنمایی ات کنه، این فرم رو پرکن ما کنارتیم 😉

  • کیبرد انگلیسی

تماس 👈

شبکه های اجتماعی 👈

راه ارتباطی در تمام پیام رسان های داخلی و خارجی 👈

09014704950

درخواست برای : تفاوت صفحه نمایش مات و براق در لپ تاپ

برای استعلام موجودی و قیمت این محصول، فرم زیر را پر کنید.